2019-02-23

Utrymmet avgörande för svenska bilköpare (press release)

Väljer bil är inget man gör på impuls eller för att ha något att skryta med stående på uppfarten. Bilen hör tvärtom till de viktigaste köpen svensken gör, och valet ska stödja ens praktiska behov. Då spelar särskilt utrymmet en stor roll, visar undersökningen ”Sverige köper bil” som specialisten på begagnade bilar Kamux AB låtit utföra.

För hela 83 % av alla svarande i Kamux konsumentundersökning* är bilens viktigaste egenskap ett tillräckligt stort bagageutrymme. 71 % anger också möjligheten att modifiera inredningen för att kunna transportera större föremål, och 70 % önskade sig en allmänt rymlig interiör av sin bil.

EN KOMPAKT BIL ELLER MASSOR AV UTRYMME?

Storlekens betydelse tydliggörs av att ”kompakt och lättmanövrerad” var ett helt eller rätt så oviktigt kriterium för 59 % av de svarande.

”Betydelsen av bilen varierar med ålder och livssituation. Unga upplever kanske bil som uttryck för frihet och status, medan vi ser att ekonomiska frågor och utrymmesbehovet växer med ålder eller familjebildning”, säger Robin Toss, vd på Kamux AB.

”Bor man i stan där det är ont om parkeringsplatser kan en mindre bil vara värdefullt, men de flesta verkar välja att ha lite extra utrymme att tillgå när detta behövs, även om det bara är någon gång om året, till exempel på skidresan.”

KOMBI MEST POPULÄRA KAROSSEN

För den svenska bilköparen faller valet av karossmodell därför i första hand på kombi (47 %), halvkombi (26 %), och SUV (24 %), medan tvådörrars coupé var första val för endast 4 % och cabriolet för 5 %.

”Bilen är ett av de viktigaste köpen man gör, och svenskar är mycket klara över sina verkliga behov. För oss på Kamux är det viktigt att para ihop rätt bil med rätt kund, och där kan vi professionella bilförsäljare ofta hjälpa till genom att tipsa om olika märken, modeller och funktioner som kunden kanske inte känner till. Även i en stor bil kan bagageutrymmet vara överraskande trångt och otillräckligt beroende på ens behov”, säger Toss. 

SHOPPING, SLÄKTBESÖK OCH HOBBYER

Att sköta shopping och andra ärenden är den överlägset viktigaste orsaken (67 %) för svensken att äga bil, medan möjligheten att smidigt kunna besöka vänner och släktingar kommer på andra plats (42 %). En tredjedel av de svarande (33 %) behöver bil för att ta sig till hobbyer och fritidsintressen.

Arbetsrelaterad körning är också viktig. Nästan en fjärdedel (23 %) uppger att bilen sparar tid på arbetsresor, och var femte (19 %) väljer bil på väg till jobbet av rena bekvämlighetsskäl. 16 % behöver bil för att överhuvudtaget kunna utföra sitt arbete.

”Man ska inte heller underskatta det faktum, att tid för sig själv i bilen på väg till och från jobbet kan vara mycket viktig i en hektisk vardag”, säger Toss.

* Undersökningen ”Sverige köper bil” utfördes av Bilendi Oy på uppdrag av bilhandelskedjan Kamux AB. Online-undersökningen besvarades i Sverige av 1 002 personer i åldern 18–70 år som besitter körkort. Urvalet motsvarar svenska folket vad gäller kön, ålder och bostadsområden.

FÖR TILLÄGGSINFORMATION

Tina Dahl
Marketing Lead
070 325 01 21
tina.dahl@kamux.se

Robin Toss
VD, Kamux Sverige
robin.toss@kamux.se

www.kamux.se

Börsbolaget Kamux är specialiserat på handel med begagnade bilar. Kamux har verkat i Sverige sedan 2012 och har i dagsläget bilbutiker på 14 orter i landet. Kamux, som grundades i Finland år 2003 har sammanlagt 63 bilhallar i Finland, Sverige och Tyskland. Företaget har sedan 2003 sålt över 190 000 begagnade bilar och redovisade för år 2017 en omsättning om 454,9 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 418 personer under 2017. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).


Nyaste